06-41914973 info@violisten.nl

Bonporti Ensemble 

Barok kwartet op “oude instrumenten” – Viool, (Alt-) Viool, Luit, Cello.  
Optie: programma “een klare dag” met zangeres Marjon Strijk.

Musici: 
Jiska ter Bals / Barbara Erdner – viool
Koos Koopmans – 2e viool + altviool
Harjo Neutkens – luit, archiliuto, theorbe
Elske Tinbergen – cello

Prijs voor een optreden: op aanvraag
Vraag een
gespecificeerde offerte voor dit ensemble.

Het Bonporti ensemble is een groep beroepsmusici uit Amsterdam en omstreken. Het is allereerst opgericht om de tamelijk onbekende muziek van de Italiaanse barok-componist Francesco Bonporti (1672 –1749) uit te voeren. Daarnaast spelen ze muziek van tijdgenoten als Corelli, Purcell, Vivaldi, Telemann, e.a.

“Oude instrumenten”
Het ensemble speelt op “oude instrumenten”, zoals ze waren in de 17 en 18e eeuw, met darmsnaren en ouderwetse gebogen strijkstokken. In dit geval de barokviool, de barokcello en de bijzondere barokluit: arciliuto of theorbe.


Concert programma’s

1 Instrumentaal Concert:  “Dillettanto de musica”:
Bonporti was een priester in Trento, en componeerde daarnaast als “amateur” (dilettanto).
Hij heeft zich in de 18e eeuw met veel energie ingezet om een betrekking als hofcomponist aan een Duits of Oostenrijks adellijk hof te bemachtigen. Tot zijn grote teleurstelling is hem dat niet gelukt en hij zou voor zijn gevoel eeuwig een “dillettanto de musica” blijven.

Dit concert bevat een aantal kleine juweeltjes van triosonates en inventionen van Bonporti. Daarnaast muziek van tijdgenoten: Bach, Zamboni en Corelli


2 Concert met zangeres “Een klare dag”
Met zangeres Marjon Strijk. (NB: op de onderstaande video van Corelli zingt niet Marjon maar Klaartje van Veldhoven.)

Een klare dag… zo’n heldere Nederlandse dag waarin opeens alles goed lijkt te zijn. Eindelijk een heldere schoongewassen lucht, met zon en een zwoele wind die de bloemen doet opengaan en de merels laat zingen.
Zo’n dag wordt in dit programma geschilderd met prachtige muziek, door een heldere sopraan en met transparante barokklanken van eeuwenoude componisten en historische instrumenten…
Wij zochten voor u de mooiste liederen en muziek uit om het gevoel van zo’n klare dag over te brengen en vast te houden. Liederen in het Italiaans en het Engels, Duits en Nederlands…


Jiska ter Bals Viool

Jiska ter Bals speelt op een prachtige Bouquay viool uit 1719 waar ze intens blij mee ben. Nog steeds geniet ze dagelijks van de prachtige klank van de viool. De viool komt tot zijn recht op allerlei plekken en in allerlei ensembles. Jiska houdt van muziek, in vele soorten en maten. Ze speelt op ongebruikelijke plekken, oude loodsen, op een groot vlot op het water, in een vluchtelingenkamp, een bejaardentehuis op een poppodium of een reclame studio. Maar ze speelt natuurlijk ook heel graag in mooie concertzalen met klassieke ensembles als de Nieuwe Philharmonie Utrecht, het Luthers bach Ensemble en Sinfonia Rotterdam. Als violist wordt ze regelmatig gevraagd in bestaande wereldmuziek ensembles te spelen, zoals Shtetl Band Amsterdam of Mazzeltov.


Barbara Erdner Viool

Studeerde cum laude af aan de “Hochschule Mozarteum Salzburg”. Ontving vervolgens een studiebeurs om zich te specialiseren in de barokviool bij Lucy van Dael aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam.
Zij speelt en speelde o.m. in Anima Eterna Brugge, het Amsterdam Baroque Orchestra, New Dutch Academy, Freiburger Barockorkest, Les Talens Lyriques, Utrechts Barok Consort, Armonico Tributo Austriae, Capella Leopoldina Wenen, Northern Consort en Concerto d’Amsterdam.


Koos Koopmans Viool 2 en Altviool

Hij ontwikkelde zich als violist in alle richtingen van de vioolmuziek. Hij speelt klassiek, barok, maar ook jazz, klezmer en wereldmuziek.
Stephane Grappelli is voor hem de bron van inspiratie voor de muziek die hij speelt met de band En Route! Ook is hij actief in Cajun (“les Chats Cadiens”), Klezmer (“Odessa Express”) en Latijns-Amerikaanse muziek met Guadalupe Urbina. In verschillende bezettingen maakte hij CD’s, o.a. met Centre Ville, Odessa Express en Guadalupe Urbina. Hij trad op in festivals en radio- en Tv-programma’s
Hij speelt Barokviool in diverse orkestprojecten, (o.m. in het orkest van de Utrechtse Domkerk, Capella Maria Barbara) en Altviool in het Stijktrio het Spieghel, en in Haydn op Zondag.


Harjo Neutkens Luit, Arciliuto, Theorbe

Na het afronden van zijn studie aan de academie voor beeldende kunst, studeerde Harjo aan de faculteit voor muziekwetenschappen.
Het bestuderen van de polyfonie uit de renaissance maakte een zodanig overweldigende indruk op hem, dat hij besloot om luit te gaan studeren.
Na zijn studie heeft Harjo met vele ensembles, orkesten, solisten en koren geconcerteerd doorheen heel Europa, en heeft hij meegewerkt aan diverse CD, radio en televisie producties.



Marjon Strijk
Sopraan

De sopraan Marjon Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig.
Naast solo-optredens zingt Marjon Strijk als freelancer in verscheidene professionele ensembles als het Nederlands Kamerkoor en de Nederlandse Bachvereniging. Sinds 2008 is zij vast verbonden aan het vermaarde solistenensemble Quink.

Marjon richt zich graag op de liedkunst en werkt daarvoor met verschillende musici. Voor meer informatie: www.marjonstrijk.nl


Kamermuziekconcert door het “Bonporti Ensemble”.

Bijgewoond 1 december in de Schutterijzaal van het Westfries museum.

De vroede vaderen op de schilderijen in de Schutterijzaal vormden op deze zondagmiddag minzame trekken van goedkeuring want niet iedere dag wordt er muziek gespeeld uit hun tijd. Je kunt ook stellen dat voor barokmuziek een kleurrijkere ambiance bijna niet te vinden is in Hoorn. Bonporti was een amateur componist rond 1700, tijdgenoot van Bach. Na zijn dood raakte Bonporti al snel in vergetelheid, hooguit dat er werk van hem onder naam van een collega gespeeld bleef. Het “Bonporti Ensemble is onder andere opgericht om zijn muziek weer te spelen en te laten horen.
Het Ensemble speelt fabelachtig goed en met een bijzonder fraaie barokklank. In plaats van de altviool speelt Harjo Neutkens archiliuto, een barokinstrument dat veel weg heeft van een luit ,maar dan anders gestemd. Barbara Erdner speelde bijzonder mooi de vioolsonate in G van Bach, waarin vooral het vierde deel met de vele slotaccoorden op de viool haar een lang applaus brachten.
Donker weer buiten, barokke klanken binnen, een fijne zondagmiddag.

Wim Meilof

Noord-Hollands dagblad


Zoals uzelf hebt kunnen ervaren tijdens en na uw optreden heeft u de concertbezoekers geraakt. Wij waren allen onder de indruk van de dynamiek van de uitvoering. Wat ten gehore werd gebracht was een genot om naar te luisteren.

Rob Hermsen

Voorzitter, Concert 24 april 2016 Muziekkring Wijchen